sunnuntai 24. marraskuuta 2013

39. OSA


- Rose, kuuletko? kuulen isän äänen vaimeasti jostain taustalla ja avaan varovasti silmäni.
Katselen ihmeissäni ympärilleni, missä minä olen? Huone on aivan vieras. Tunnen valtavaa ahdistusta sisälläni, mutta en osaa sanoa syytä sille.
 Varovasti nousen istumaan ja katson isään.
 - Rose sano jotain, isä sanoo vakavana.
En ymmärrä mistä on kyse. Yritän avata suuni ja sanoa jotain, mutta en saa sanaakaan aikaseksi. Katson lohduttomana isään päin.
- Muistatko mitä on tapahtunut? isä kysyy ja katsoo suoraan silmiini huolestunut ilme kasvoillaan.
Pudistan päätäni ja isä kurtistaa kulmiaan.
- Me muutimme, muistatko? pudistelen päätäni.
- Rose, jotain ikävää sattui matkalla. Me olemme nyt kolmistaan täällä. Äiti, äiti kuoli, isä sanoo ääni värähtäen.
 Peräännyn. Ei, ei se voi olla totta!
 Yht' äkkiä päätäni rupeaa särkemään kamalasti. Hyvin hämärä muistikuva palautuu mieleeni.
 Muistikuva on todella hämärä ja se katoaa melkein samantien.
 Isä kävelee sänkyni vierelle ja nostaa pikkuveljeni syliinsä.
 Varovasti nousen sängystä ylös ja tunnen, että jalkojani aristaa hieman. Kävelen isän luokse. Muistini on täysin tyhjä enkä saa sanaakaan sanottua. Viimeisin muistikuvani on siitä kun Justin syntyi.
 - Tiedän, että tämä tulee olemaan vaikeaa, mutta me selviydymme tästä. Minä pidän teistä huolen. Lupaan sen, isä sanoo.
 - Tule, mennään syömään. Olet nukkunut kolme päivää, sinulla on varmasti nälkä.
Kävelen isän perässä käytävään ja huomaan, että kotimme on valtava.
 Keittiö on alakerrassa. Isä nostaa Justinin syöttötuoliin ja antaa tälle leivankannan jota tämä voi imeskellä.
 Katselen ihmeissäni ympärille. Äiti olisi rakastanut tätä paikkaa.
 Isä selittää, että olemme nyt eri maassa ja täällä puhutaan eri kieltä kun miellä kotona. Täällä vesi tulee suoraan sisälle ja meillä on joku kaasuhella. En ole ikinä kuullutkaan tälläisestä.
 Isä on tehnyt meille soppaa. Menen istumaan häntä vastapäätä.
 - Suostutko sinä asumaan kanssani ilman äitiä? isä kysyy ja katsoo taas minua.
Nyökkään ja jatkan syömistä.
- Mikset sinä sano mitään? isä kysyy.
Kuinka voisin selittää hänelle, etten saa sanaa suustani.
- Minä todella haluaisin, että jäisit asumaan tänne minun ja veljesi kanssa. Leonardo ja Marina varmasti ottaisivat sinut asumaan kotiinsa jos haluat, isä sanoo.
 Pudistan päätä ja jatkan syömistä.
 - Jäät siis todella tänne?
Nyökkään.
 Syötyämme isä näyttää minulle makuuhuoneensa.
 Istahdan lattialle ja samalla katselen kun isä laittaa veljeä nukkumaan.
 Olen tainnut arvioida isän väärin. Minun olisi pitänyt antaa hänelle mahdollisuus jo silloin kun äiti eli. Äiti olisi tullut siitä iloiseksi.
 Justin jokeltaa ja tarttuu isää sormesta, mutta isä vain hymyilee tälle, tosin hieman surumielisesti.
- Tule, näytän sinulle loput talosta, isä sanoo kyykistyen eteeni.
 Talomme on kolmikerroksinen. Ylimmäisessä kerroksessa sijaitsee vierashuone.
 Ja tuleva Justinin huone kunhan hän kasvaa.
 Kierroksen tehtyämme menemme takaisin huoneeseeni. Tunnen viiltävää kipua sisälläni
 Epäröiden kävelen isäni vierelle ja tartun häntä kädestä.
 Isä hätkähtää ja vetää minut syliinsä.
- Voi pikkuinen, minä olen niin pahoillani. Itke vain.
 Rutistan isää kovasti ja tunnen kun ensimmäinen kyynel vierähtää silmästäni, sen jälkeen toinen ja kolmas..

~

Ja sitte kommenttii! :)

7 kommenttia:

  1. Mua alko itkettää ku luin tätä :'(

    VastaaPoista
  2. Eih, Nenna :'( Miksi? :(( Mä olin ensin innoissani uudesta osasta, mutta päädyin vollottamaan tänne :(((

    VastaaPoista
  3. Lyhyt, surullinen. Tää oli liian lyhyt...

    VastaaPoista
  4. Ohoh!
    Olipa odottamaton osa! Sain kyllä hetken aikaa keräillä leukaani kun kieltämättä tuli aikalailla yllätyksenä Nennan kuolema....(tosin, olen se sydämetön lukija joka hihkuu myös että: "Jes! Näistä nää lukuilot saadaan kun kiskaistaan matto vaan julmasti jalkojen alta".

    Rosesta taidan alkaa pitää entisestään, ja toivoa hänen olevan seuraavan sukupolven jatkaja. Tyttö on kokenut kovia, eikä hänellä tosiaan montaakaan kuukautta ollut sellaista oikeaa elämää vanhempiensa kanssa yhdessä. Sääli kääntyy tytön puolelle, mutta samalla jääräpäisesti aion aatella että Rosesta saattaa kasvaa yksi vahvimmista naisista tässä pelissä :).

    Aivan ihana oli tuo miltein viimeinen kuva, missä isä ja tytär kokevat ensimmäisen yhteisen hetkensä, mikä henkii kaikkialle aitoutta. Kiitos tästä lukupätkästä taasen.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos :) Olin tosiaan suunnitellut aika pitkään jo tätä osaa, mutta en vain ollut keksinyt, että millä tavalla toisin Nennan kuoleman tarinaan. Itseainakin tarvitsin vähän uutta juoni kuviota, että tarinan kirjoittaminen pysyy mielenkiintoisena itselleni.

      Poista
  5. Voi ei, Nenna :( Olin eka silleen "mitä?!" ja sitte jouduin lukee ton lauseen kolme kertaa ennenku uskoin :( Toivottavasti muut nyt pärjäilee ;(

    VastaaPoista